Dit zijn de contentmarketing trends in 2023
Het vermogen om aan te passen is een van de competenties die je als content marketeer zeker moet hebben. De marketingwereld is namelijk zeer dynamisch en elk jaar anders. Je moet in staat zijn om nieuwe manieren te bedenken om succes te boeken met een advertentie. Ook mag je geen enkele trend op het gebied van contentmarketing missen. Wat kunnen we volgend jaar verwachten? Dit zijn de contentmarketingtrends in 2023!
Trend 1: Het gebruik van AI
Door goed op de hoogte te blijven van contentmarketing trends mis je als marketeer niet de boot. Zo maken steeds meer bedrijven gebruik van Artificial Intelligence (AI), dat we in het Nederlands kennen als ‘kunstmatige intelligentie’. Deze relatief nieuwe technologie heeft inmiddels ook de marketingwereld bereikt. Sterker nog: als je de Tech wereld een beetje volgt, dan weet je dat er van alles gebeurt in de wereld van AI. Kunstmatige intelligentie is een handig hulpmiddel voor contentmarketing. Het identificeert namelijk zoekpatronen of gedrag met behulp van online data. Het weet precies waar consumenten naar zoeken en welke producten/diensten populair zijn. En die informatie kun jij als contentmarketeer gebruiken bij het creëren van advertenties en bijbehorende teksten. Lukt het jou om dat op de juiste manier te doen, dan kun je zeker het bereik en het succes van advertenties vergroten.
Trend 2: Content is steeds interactiever
Content wordt steeds interactiever. Dat moet ook wel in de dynamische digitale markt. Alleen maar tekst is niet meer voldoende. Onderzoek heeft uitgewezen dat visuele content de aandacht van de consument langer volhoudt. Het gebruik van interactieve inhoud is dan ook zeker een contentmarketing trend in 2023. Neem nu het gebruik van video’s als meest dominante vorm van advertentiemarketing. Daar komt volgend jaar echt geen einde aan. Bijna 60% van de organisaties gebruikt verschillende vormen van video marketing om hun product bij het beoogde publiek te promoten. Bovendien kun je door middel van videomarketing vrij eenvoudig uitleggen hoe een bepaald product en/of dienst werkt.
Trend 3: Contentmarketing is steeds persoonlijker
Persoonlijke contentmarketing ga je steeds meer zien. Dit vergroot de betrokkenheid van (potentiële) consumenten. En bij vaste klanten creëer je nog meer loyaliteit. Ze hebben namelijk het gevoel dat je echt interesse in hun hebt. Hoe? Door advertenties af te stemmen op de behoeften van mensen die op zoek zijn naar bepaalde producten en/of diensten.
Trend 4: Steeds vaker gebruik van FAQ’s
Het kan zijn dat iemand vragen heeft over bepaalde producten en/of diensten. Tegenwoordig hoeft hij of zij daar niet altijd meer de klantenservice voor in te schakelen. Steeds meer bedrijven plaatsen namelijk FAQ’s op hun website. Dit zijn veelgestelde vragen waar het bedrijf al een antwoord op heeft geformuleerd. Dit is praktisch en nog gunstig voor de marketing resultaten ook. Wist je dat het gebruik van een FAQ bijdraagt aan de vindbaarheid van een website of blog? Zo neemt het meest algemene trefwoord ‘hoe’ maar liefst 14 procent van alle Google zoekopdrachten in beslag. Gebruik dit woord dus vooral als je een website hebt en een FAQ wil toevoegen.