
Hoe de snelheid van jouw website hand in hand gaat met CRO
De snelheid van jouw website heeft effect op CRO. Toch denken veel mensen bij de snelheid van de website met name aan SEO. De Core Web Vitals zijn onderdeel van ranking factoren. Gebruikerservaring is officieel onderdeel van jouw ranking. Je wilt namelijk niets op iets klikken wat vervolgens verspringt. Deze irritaties kennen we allemaal. De snelheid optimaliseren van jouw website gaat hand in hand met CRO. Zeker als je gaat werken aan Core Web Vitals.
De Core Web vitals
Gebruikers staan voorop en daarvan zijn de Core Web Vitals een goed voorbeeld. Een goede ervaring meten ze door een aantal onderdelen. Het wordt gemeten met de drie belangrijkste statistieken voor een goede gebruikerservaring. Deze zijn:
- Laadtijd. Hoe lang moet een gebruiker wachten?
- Interactiviteit. Hoe lang moet de gebruiker wachten om iets te doen op de website?
- Visuele stabiliteit. Is de website stabiel tijdens het laden?
Largest Contentful Paint
De laadtijd van het grootste beeld of tekstblok is de Largest Contentful Paint (LCP). Het grootste beeld of tekstblok moet binnen 2,5 seconden zijn geladen. Door dit te optimaliseren voldoe je aan één van de onderdelen van de Web Core Vitals. Dit helpt je dus beter ranken, maar geeft jouw bezoekers ook een betere ervaring. De kans dat zij afhaken is verkleind.
First Input Delay
Hoe lang moet een bezoeker wachten voordat hij of zij een interactie kunnen doen met de website? Die informatie haal je uit First Input Delay. Dit vertelt je dus hoe lang het duurt voordat een bezoeker iets kan aanklikken of kan scrollen. Niet algeheel onbelangrijk als iemand snel wat wil aankopen.
Cumulative Layout Shift
Verschuivende content is vervelend voor een websitebezoeker. De Cumulative Layout Shift (CLS) vertelt in hoeverre zaken verschuiven, zoals contentblokken en beeld dat verspringt tijdens het laden van de website. Je wilt niet dat er iets verschuift, maar soms is dat onmogelijk. Daarom wordt er een marge aangehouden van 10%.
Voldoen aan de Core Web Vitals en CRO
Voldoen aan de Core Web Vitails gaat hand in hand met CRO. Je kunt deze zaken optimaliseren met tools zoals PageSpeegd Insights van Google. Zo verbeter jij jouw ranking, maar biedt je ook een betere site vitaliteit aan jouw bezoekers.
Het optimaliseren is wel een technisch klusje, maar vraag hulp aan experts als je niet weet waar je moet beginnen. Door hier aan te werken biedt jouw websitebezoekers een betere ervaring wat bijdraagt aan conversie optimalisatie. Niemand wil wachten op een website die traag is. Zo haal jij meer omzet en heeft de bezoeker een goede ervaring.